Änglarna påminner oss: Vi har alla något att klaga över då och då.
Har du någon gång stött på en människa som upprört dig så till den milda grad att du varit tvungen att tala om det långt efteråt? Efter en tid förvandlas det till klagan. När vi klagar uttrycker vi smärta, otillfredsställelse eller sorg. Om någon eller något gjort oss upprörda betyder det att vi blivit lurade. Om du blivit lurad är det som om du blivit väckt på ett bryskt sätt. Änglarna ser en sådan situation som ett gyllene tillfälle till lärdom, men bara efter några inledande sessioner av klagan. Processen då du återskapat balansen inkluderar först vrede, så du behöver en vän eller terapeut som kan lyssna på allt du har att säga. Sedan vill du antagligen klaga. Nyckeln till att inte fastna på det här stadiet är humor - att kunna skratta åt sig själv.
Om du tycker att du hamnat i en outhärdlig situation och du har några goda vänner kan ni leka en liten lek som kallas Reklamationsavdelningen. Ring upp en av dina vänner och fråga om Reklamationsavdelningen är öppen. Om din vän svarar ja, lägg då fram ett formellt klagomål och var försiktig så du inte håller på allt för länge; änglarna vill att du ska behålla dina vänner. Medan klagan pågår lyssnar du på dig själv och din vän och någon stans på vägen får du ett gott skratt. Om du inte vill göra det här tillsammans med dina vänner kan du göra det med änglarna genom att föra en låtsas dialog eller skriva ett formellt klagobrev. Läs brevet högt och lyssna på dig själv...
En ängels reflektion: Jag har turen att känna till numret till änglarnas reklamationsavdelning.